Συνέδριο με θέμα «Ψηφιοποίηση, προσβασιμότητα και διάχυση οπτικοακουστικού, έντυπου και μουσικού υλικού» πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2020 από το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών. Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του επιχειρησιακού Προγράμματος Διασυνοριακής Συνεργασίας «Interreg – Ελλάδα – Κύπρος - Ψηφιακός Ηρόδοτος ΙΙ».
Σκοπός του Συνεδρίου, το οποίο έλαβε χώρα στο Συνεδριακό Κέντρο «Φιλοξενία», στη Λευκωσία, ήταν η ανάδειξη της σημασίας και αναγκαιότητας της ψηφιοποίησης αρχειακού υλικού, προκειμένου αυτό να διαφυλαχθεί από κινδύνους φθοράς, αλλοίωσης ή καταστροφής.
Σε χαιρετισμό του κατά την έναρξη του Συνεδρίου, ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Νίκος Νουρής ανέφερε, μεταξύ άλλων ότι « μέσα από τη ψηφιοποίηση πρωτογενούς υλικού μοναδικής αξίας, είτε αυτό είναι οπτικοακουστικό, είτε έντυπο, είτε μουσικό, σκιαγραφείται η ιστορία και ο πολιτισμός του τόπου μας από την αποικιοκρατία μέχρι και σήμερα».
Ο κ. Υπουργός υπογράμμισε ότι η συνεργασία των δύο κορυφαίων οργανισμών στο χώρο των ΜΜΕ στη χώρα μας, του ΡΙΚ και του ΓΤΠ, δεν σταματά εδώ, αλλά επεκτείνεται και σε άλλα συγχρηματοδοτούμενα έργα και συνεχάρη τις ηγεσίες των δύο οργανισμών γι’ αυτές τους τις πρωτοβουλίες με τις οποίες αξιοποιούνται ευρωπαϊκά κονδύλια και προγράμματα για το εθνικό καλό.
Σε χαιρετισμό της η Διευθύντρια του ΓΤΠ κα Σόφη Μιχαηλίδου, επεσήμανε ότι το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών αποτελεί φορέα συλλογής αρχείων Tύπου από τον καιρό της σύστασής του, τονίζοντας ότι «το Αρχείο Εφημερίδων του διαθέτει τη σημαντικότερη, ως προς την πληρότητα, συλλογή των εφημερίδων που έχουν εκδοθεί στην Κύπρο. Αυτό σημαίνει σε αριθμούς πολλά εκατομμύρια σελίδες εφημερίδων που χρονολογούνται από το 1878. 142 χρόνια ιστορίας φυλάσσονται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, προσφέροντας μια πολύτιμη πηγή και μαρτυρία για την ιστορία, την πολιτική, την κοινωνική και την οικονομική ζωή του τόπου».
Με αφορμή το Συνέδριο, η κα Μιχαηλίδου ανακοίνωσε ότι το ψηφιακό αρχείο του ΓΤΠ ανοίγει ακόμη περισσότερο τις πύλες του στο ευρύ κοινό, εξηγώντας ότι σύντομα, μέρος του υλικού αυτού, θα μπορεί να είναι διαθέσιμο από τον προσωπικό υπολογιστή του κάθε ενδιαφερόμενου. «Στόχος μας είναι μέχρι το τέλος Μαρτίου να είναι διαθέσιμο επιγραμμικά στον ηλεκτρονικό ιστότοπο piopressarchive.cy, καθιστώντας έτσι το Αρχείο Κυπριακού Τύπου μέρος της παγκόσμιας ψηφιακής κοινωνίας», σημείωσε.
Από της πλευράς του, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου κ. Ανδρέας Φράγκος ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «με την εξαιρετική συνεργασία και σύμπραξη των εταίρων του ΡΙΚ, του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών και της Αναπτυξιακής Εταιρείας Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου – Ενεργειακής Α.Ε, κατέστη δυνατόν να ξαναζωντανέψει ο πατέρας της Ιστορίας Ηρόδοτος, μέσω της τεκμηρίωσης και ψηφιοποίησης μέρους του πλούσιου αρχειακού μας υλικού».
Σε σύντομο χαιρετισμό ο Πρόεδρος της Αναπτυξιακής Εταιρείας Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου «Ενεργειακή Α.Ε.» κ. Χρήστος Μπάρδος σημείωσε ότι «με την ολοκλήρωση του έργου, έχουμε στη διάθεσή μας ένα μοναδικό, αξιομνημόνευτο ψηφιοποιημένο αρχείο και, συνάμα, πολύτιμο εργαλείο αξιοποίησης από τους ερευνητές καθώς και άμεσα προσπελάσιμο και διαθέσιμο για όλους τους πολίτες, και, το κυριότερο, είναι δωρεάν».
Το Συνέδριο ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του έργου από την Προϊσταμένη Αρχείου του ΡΙΚ και Υπεύθυνη του Έργου Ψηφιακός Ηρόδοτος ΙΙ κα Φοίβια Σάββα και με παρουσιάσεις καλών πρακτικών και καινοτόμων μεθόδων ψηφιοποίησης, που υιοθετήθηκαν κατά τη διάρκεια εκπόνησης του Έργου καθώς και των μελλοντικών στόχων.
Το 2ο μέρος του συνεδρίου, περιλάμβανε λεπτομερείς παρουσιάσεις της εργασίας η οποία έγινε από τις ομάδες έργου του Ψηφιακού Ηρόδοτου ΙΙ. Ο Ευάγγελος Φιακάς, Ιστορικός και μέλος της ομάδας τεκμηρίωσης του Ψηφιακού Ηρόδοτου ΙΙ, ανέπτυξε το θέμα "Τεκμηριώνοντας τον Ψηφιακό Ηρόδοτο". Στη συνέχεια, ο Βαλεντίνος Ευριπίδου, Εκτελεστικός διευθυντής της Pixel Actions Ltd, παρουσίασε το θέμα «Ξεκλειδώνοντας το Αρχείο του ΡΙΚ σε χιλιάδες χρήστες: Η υλοποίηση της διαδικτυακής πλατφόρμας του Ψηφιακού Ηρόδοτου». Ακολουθούν οι ομιλίες:
Τεκμηριώνοντας τον «Ψηφιακό Ηρόδοτο» ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Μ. ΦΙΑΚΑΣ
Τεκμηριώνοντας τον ψηφιακό Ηρόδοτο ή αλλιώς τεκμηριώνοντας την ιστορία του τόπου μας! Με μεγάλη χαρά αλλά και με αίσθημα ευθύνης αναλάβαμε πριν από περίπου ένα χρόνο την τεκμηρίωση 450 ωρών οπτικοακουστικού υλικού των κυριότερων στιγμών της σύγχρονης ιστορίας του τόπου μας – μιας ιστορίας που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του σήμερα. Πρόσωπα, γεγονότα, τοπία, μια κοινωνία που άλλαζε- κάπου πολύ και κάπου λίγο, πάλευε αλλού κερδίζοντας και αλλού χάνοντας. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο Ψηφιακός «Ηρόδοτος ΙΙ» αποτελεί ένα οδοιπορικό στους κυριότερους σταθμούς της ιστορίας του τόπου μας, μια διαθήκη που προσφέρει ες αεί το Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου στην κοινωνία. Το νήμα λοιπόν ξεκίνησε με τις πρώτες παραλαβές υλικού στα χαρτοκιβώτια που μετέφεραν σε ψηφιακή μορφή το άλλοτε καταγραμμένο σε ταινίες υλικό. Μελετώντας το αρχείο του ψηφιακού Ηρόδοτου, ο επισκέπτης μπορεί να ανατρέξει σε υλικό από τις δεκαετίες του 1950 μέχρι τη δεκαετία του 1990. Πως θα μπορούσε να λείπει από την δεκαετία αυτή υλικό και αφιερώματα από τον απελευθερωτικό αγώνα 1955-1959, όπου παρουσιάζονται πλάνα από τις περιοχές των μαχών τα κρησφύγετα, τους πρωταγωνιστές του αγώνα αλλά και τα μνημεία των πεσόντων αγωνιστών. Προσωπικά με έχουν στιγματίσει τα πλάνα από την επιστροφή των εξόριστων Κυπρίων από την Αθήνα και την επιστροφή – «Κάθοδο» των αγωνιστών από τα βουνά στις πόλεις με το τέλος του αγώνα. Εκεί μπορεί κανείς να παρατηρήσει τη θέρμη με την οποία το συγκεντρωμένο πλήθος υποδέχεται τους αγωνιστές μεταφέροντάς τους στους ώμους του. Επίσης, στην εκπνοή της δεκαετίας πραγματοποιείται η υπογραφή των συμφωνιών Ζυρίχης – Λονδίνου, θέτοντας τέρμα στην βρετανική κυριαρχία της Κύπρου. Η αφετηρία στην νέα εποχή τίθεται με τη διεξαγωγή των πρώτων προεδρικών εκλογών στις οποίες ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος Γ΄ ανέλαβε τα καθήκοντα Προέδρου της Δημοκρατίας. Ο κόσμος της Κύπρου συρρέει κατά χιλιάδες σε ένα μεγαλειώδες συλλαλητήριο στους δρόμους μπροστά από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου, για να ακούσει τον λόγο του πρώτου προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενώ στο επιτελείο διακρίνονται προσωπικότητες της εποχής όπως ο Γλαύκος Κληρίδης, ο Πολύκαρπος Γιωρκάτζης και ο Τάσσος Παπαδόπουλος, πρόσωπα που έμελλε να χαράξουν τη δική τους πορεία στην πολιτική ζωή του τόπου. Βαρυσήμαντο είναι το υλικό που υπάρχει και για τη δεκαετία του 1960, περίοδο κατά την οποία τίθενται οι βάσεις θεμελίωσης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στο υλικό συνυπάρχουν οι Ελληνοκύπριοι με τους Τουρκοκύπριους, αξιωματούχοι της κυβέρνησης συμμετέχουν σε κοινές αλλά και στις κοινοτικές εκδηλώσεις σεβόμενοι τη Κυπριακή Δημοκρατία. Σημαίνουσες μορφές της περιόδου ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος Γ΄, ο Αντιπρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Φαζίλ Κουτσιούκ, ο Υπουργός Άμυνας Οσμάν Ορέκ, ο Ραούφ Ντενκτάς ο Πρόεδρος της τουρκικής Κοινοτικής Συνέλευσης, ο Γλαύκος Κληρίδης ως Πρόεδρος της Βουλής των αντιπροσώπων, ο Πολύκαρπος Γιωρκάτζης με το αξίωμα του Υπουργού Εσωτερικών και ο Σπύρος Κυπριανού υπηρετώντας την κυβέρνηση ως Υπουργός Εξωτερικών. Στην ταραγμένη για την νεότευκτη δημοκρατία δεκαετία του 1960, το αρχείο του ΡΙΚ διαφυλάσσει οπτικοακουστικό υλικό από την «τουρκανταρσία», την συνεδρία στη βουλή εν τη απουσία των τουρκοκυπρίων βουλευτών, την ανακατανομή των υπουργείων, τις διακοινοτικές συγκρούσεις και τη δημιουργία τουρκοκυπριακών θυλάκων. Σκηνές πόνου, θυμάτων, προσφυγοποίησης από τη μια και από την άλλη η άφιξη και η δράση της ΟΥΝΦΙΚΥΠ, της ειρηνευτικής δηλαδή δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο. Δυστυχώς, παρά τα μέτρα που λήφθηκαν η σπίθα των διακοινοτικών ταραχών έμελλε να εξελιχθεί στην λαίλαπα της επόμενης δεκαετίας… αυτής του 1970. 1971, 1972, 1973, 1974 χρόνια σκληρά στη μνήμη όλων μας. Ίδρυση της ΕΟΚΑ Β, Εκκλησιαστικό πραξικόπημα, ο θάνατος Γεωργίου Γρίβα, πραξικόπημα και Τουρκική εισβολή. Όροι που όλοι μας ακούμε από παιδιά, το ζούμε καθημερινά στη μελαγχολία που κρύβει η Λευκωσία, και στον παλμό των μεγαλύτερων σε ηλικία ανθρώπων. Ότι είχαμε μέχρι πρόσφατα στο μυαλό μας οι περισσότεροι, ήταν αφηγήσεις και ιστορικές μαρτυρίες στα χαρτιά, χωρίς την αίσθηση της «πραγματικότητας». Και είναι αυτό που έρχεται να προσφέρει στις νεότερες γενιές ο Ψηφιακός «Ηρόδοτος», η ακολουθία των γεγονότων και των εξελίξεων μέσα από την ιστορική ταυτότητα των ημερών της εισβολής. Ο πόλεμος, ο θρήνος, ο ξεριζωμός, οι πρόσφυγες, οι αιχμάλωτοι, οι αγνοούμενοι και για τις δύο κοινότητες, κοινά βιώματα στο ίδιο δράμα. Ένα νέο κράτος, όπως ήταν τότε η Κυπριακή Δημοκρατία, κλήθηκε να αντιμετωπίσει την μεγαλύτερη πρόκληση από την ίδρυσή της. Πρωταγωνιστές της μετά εισβολής περιόδου, συζητούν για την αντιμετώπιση των ανθρωπιστικών ζητημάτων. Ο Γλαύκος Κληρίδης, Ραούφ Ντενκτάς, Κούρτ Βάλχαϊμ, Φειδίας Παρασκευαϊδης, Τάσσος Παπαδόπουλος, Χριστόδουλος Βενιαμίν, Σπύρος Κυπριανού κ.ά. δραστηριοποιούνται για την επίλυση της ανθρωπιστικής κρίσης πρωτίστως αλλά και την κοινή γραμμή στο Κυπριακό πρόβλημα, όπως χαρακτηρίστηκε η σύγχρονη ιστορία μας. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι και το υλικό μετά την τουρκική εισβολή, στο οποίο καταγράφονται οι προσπάθειες ευαισθητοποίησης της διεθνούς κοινής γνώμης για το κυπριακό δράμα με τη διοργάνωση συνεδρίων και την δράση ανθρωπιστικών οργανώσεων από όλο τον κόσμο. Και σε όλες τις δεκαετίες, παρατηρήσαμε την κυπριακή κοινωνία, τις πόλεις και τα χωριά, τα έθιμα, τα τραγούδια, τον χορευτή βρακά, τον λαϊκό ποιητή του τόπου, τον απλό κόσμο που όπως και σήμερα έτσι και τότε «ανησυχούσε» για τα καθημερινά, την παραγωγή, το εισόδημα, την ανατροφή της οικογένειας, την ελπίδα ενός καλύτερου αύριο, την προσμονή για ανάπτυξη - διεκδίκηση. Υπάρχει όμως και η εικόνα των καλλιτεχνών που δραστηριοποιούνται στο νησί, ανθρώπων των γραμμάτων, του λόγου, της τέχνης, της μουσικής, σπουδαίοι Κύπριοι που διαπρέπουν στο εξωτερικό και παλεύουν για να κληροδοτήσουν στις νεότερες γενιές ευκαιρίες και ελπίδα. Στο έργο συναντήσαμε ανθρώπους γνωστούς και αγνώστους, μνημεία ιστορικής αξίας που σήμερα καταστράφηκαν γιατί το κράτος αδυνατούσε να συντηρήσει, επαγγέλματα που χάθηκαν μαζί με τις ιδεολογίες των παλαιοτέρων γενιών, δρόμους που μεγάλωσαν, πόλεις που άλλαξαν εξολοκλήρου αλλά και έργα που υλοποιήθηκαν για να διατηρήσουν τον χαρακτήρα των κυπριακών πόλεων προηγούμενων χρόνων. «Τεκμηριώσαμε» μια κοινωνία που ωρίμαζε, όπως άλλωστε και η Κύπρος. Στο πρώτο αυτό μέρος δόθηκε μία μικρή εικόνα του υλικού το οποίο κληθήκαμε να τεκμηριώσουμε, υλικό βαρυσήμαντο με ευαίσθητες σελίδες και πολλές πληροφορίες για τα όσα έζησαν οι άνθρωποι του τόπου μας - στον τόπο μας. Στο σημείο αυτό θα αναφερθώ στα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε κατά την τεκμηρίωση του υλικού. Ως ιστορικοί είμαστε εκπαιδευμένοι να μελετούμε τα γεγονότα μέσα από πρωτογενές υλικό και να τα εξετάζουμε - όμως υπήρχε ένα θεωρητικό εμπόδιο μέχρι να καταφέρουμε από ιστορικοί να δράσουμε και ως τεκμηριωτές. Μια ιδιαίτερη «δεξιότητα» που κερδίσαμε μέσα από την εμπειρία του Ψηφιακού Ηροδότου. Τις βασικές αρχές τεκμηρίωσης φρόντισαν να μας μεταλαμπαδεύσουν οι υπεύθυνοι του Αρχείου του ΡΙΚ Ρένος Μαυρίδης και Ελένη Λοϊζίδου, συγκεντρώνοντας κατευθυντήριες γραμμές και παραδείγματα, ώστε να μπορούμε να λειτουργούμε ευκολότερα έχοντας πρότυπα. Ο σημαντικότερος προβληματισμός είχε να κάνει με την ταυτοποίηση προσώπων. Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι διαδικτυακοί χώροι της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν παρέχουν πληροφορίες που να αναφέρονται στους διατελέσαντες αξιωματούχους σε υπουργεία, φορείς και οργανισμούς. Ακόμη και στις περιπτώσεις που παρέχεται ένας στοιχειώδης πίνακας με χρονολογίες θητείας, δεν συνοδεύονται από φωτογραφίες που να διευκολύνουν τον τεκμηριωτή να αναγνωρίσει τα πρόσωπα. Για να αντιμετωπίσουμε το πιο πάνω πρόβλημα προσπαθήσαμε αρχικά να επικοινωνούμε με τις Δημόσιες Υπηρεσίες κάτι που δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Στην πορεία αρχίσαμε να επικοινωνούμε με πρόσωπα προηγούμενων δεκαετιών, κυρίως δημοσιογράφους που κατέγραφαν τις πολιτικές εξελίξεις και γνώριζαν από κοντά τα πρόσωπα. Τις πληροφορίες τις διασταυρώναμε με αυτές που εντοπίζαμε στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων που φυλάσσονται στην Βιβλιοθήκη του ΡΙΚ. Σταδιακά αποκτήσαμε μια σχετική εμπειρία και γνώση στην ταυτοποίηση προσώπων και έτσι καταφέραμε να κινηθούμε με μεγαλύτερη ευκολία ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις του έργου. Το δεύτερο σημαντικό πρόβλημα που είχαμε να αντιμετωπίσουμε ήταν το υλικό που δεν είχε ακριβή χρονολόγηση. Στην περίπτωση αυτή προσπαθήσαμε μέσα από τα λεγόμενα ή μέσα από τις εικόνες να ορίσουμε terminus post quem και ante quem ώστε να θέσουμε ένα χρονικό ορίζοντα πραγματοποίησης του γεγονότος. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο μέρος του υλικού δεν συνοδεύεται από το ηχητικό αρχείο και αυτό καθιστούσε το έργο μας δυσκολότερο. Τέλος, μας πήρε αρκετό χρόνο μέχρι να καταλήξουμε στην τελική μορφή καταγραφής των πληροφοριών που συνοδεύουν το οπτικοακουστικό υλικό, ώστε να τηρείται συνάφεια στις τεκμηριωτικές πληροφορίες που παρέχονται, ανεξάρτητα από τον τεκμηριωτή. Τα όσα ζήσαμε τεκμηριώνοντας τον Ηρόδοτο ήταν ένας περίπατος στους δρόμους των κυπριακών πόλεων του χθες – ένας περίπατος που μας έκανε να ακούσουμε, να προβληματιστούμε, να καταλάβουμε, πολλές φορές να θυμώσουμε με την τροπή των πραγμάτων και άλλες να νιώσουμε τόσο μικροί μπροστά στα οράματα των προηγούμενων γενιών που έθεσαν σε τροχιά, όμως αποπροσανατολισμένες οι νεότερες γενιές αφήσαμε να χαθούν στο σήμερα. Ακολουθώντας κάποιος τον «Ψηφιακό Ηρόδοτο» κοινωνεί στο παρελθόν και μετέχει στο μέλλον του τόπου μας.
Ξεκλειδώνοντας το Αρχείο του ΡΙΚ σε χιλιάδες χρήστες: Η υλοποίηση της διαδικτυακής πλατφόρμας του Ψηφιακού Ηρόδοτου ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΣ ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ
Όταν ξεκινήσαμε μαζί με την ομάδα του αρχείου του ΡΙΚ, θέσαμε πέντε σημαντικούς στόχους για την επιτυχία του έργου. Πρώτος στόχος ήταν η δημιουργία μια νέας, ανανεωμένης ψηφιακής ταυτότητας όπου θα μπορούσε ο κόσμος να αναγνωρίσει και να συνδέσει με το Έργο. Για να το πετύχουμε αυτό έπρεπε να αναγνωρίσουμε τον σκοπό και τους στόχους του Έργου, να διεξάγουμε μια έρευνα αγοράς για παρόμοιους οργανισμούς και έργα τόσο στην Κύπρο τόσο και στο εξωτερικό, και έπρεπε να αναγνωρίσουμε το κοινό στο οποίο απευθύνεται το Έργο. Ακολουθώντας λοιπόν αυτά τα βήματα, δημιουργήσαμε μια νέα ανανεωμένη ταυτότητα για τον Ψηφιακό Ηρόδοτο. Μια ταυτότητα που ενώνει τις έννοιες του παλιού με το μοντέρνο, του αναλογικού κόσμου όπου τα οπτικοακουστικά αρχεία δημιουργήθηκαν, με τον ψηφιακό κόσμο, όπου τα αρχεία θα καταναλωθούν.
Δεύτερος στόχος, ήταν ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας σωστής και ολοκληρωμένης εμπειρίας χρήστη, Για αυτό τον σκοπό έπρεπε να: (i) αναγνωρίσουμε και να καταγράψουμε τα προφίλ των μελλοντικών χρηστών της πλατφόρμας; (ii) να καταγράψουμε όλα τα πιθανά σενάρια χρήσης; (iii) να σχεδιάσουμε μια λύση που να είναι συμβατή με όλες τις συσκευές; (vi) να δημιουργήσουμε μια εύχρηστη διεπαφή για όλα τα προφίλ χρηστών; (v) να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες ευκολίας για να είναι εύχρηστη και για άτομα με προβλήματα ακοής και όρασης και τέλος όλος ο σχεδιασμός να γίνει σύμφωνα με την ολοκληρωμένη ταυτότητα του Έργου. Έτσι, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα όπου όλοι οι χρήστες μπορούν να δουν/ακούσουν τα οπτικοακουστικά αρχεία, να διαβάσουν την εκτενή τεκμηρίωση που συνοδεύει κάθε αρχείο, να αναζητήσουν ή απλά να περιηγηθούν στην νέα ιστοσελίδα του Ψηφιακού Ηρόδοτου.
Τρίτος στόχος ήταν να γ΄λινει η σωστή κατηγοριοποίηση του μεγάλου όγκου του υλικού. Όχι από την πλευρά του τεκμηριωτή ή του ιστορικού αλλά από την πλευρά των πιθανών χρηστών της πλατφόρμας. Για αυτό τον λόγο, προχωρήσαμε και χτίσαμε μια μικρή προσωρινή σελίδα, πριν ακόμη ξεκινήσουμε τον σχεδιασμό της πλατφόρμας. Στην σελίδα, ζητούσαμε από τους χρήστες να αναζητήσουν στο Αρχείο του ΡΙΚ. Μόλις οι χρήστες έγραφαν την αναζήτηση τους, τους ενημερώναμε ότι το αρχείο είναι υπό κατασκευή και πως η αναζήτηση τους μας βοήθησε να κατηγοριοποιήσουμε το υλικό. 'Ετσι μέσα σε λίγες εβδομάδες μαζέψαμε εκατοντάδες πραγματικές αναζητήσεις από αληθινούς χρήστες που μας βοήθησαν να κατηγοριοποιήσουμε το υλικό σε 119 κατηγορίες και υποκατηγορίες του οπτικού αρχείου και σε 21 κατηγορίες και υποκατηγορίες του ακουστικού αρχείου.
Τέταρτος στόχος, ήταν η υλοποίηση μια μοντέρνας πλατφόρμας που θα υποστηρίζει μεγάλο όγκο οπτικοακουστικού υλικου. Εδώ χρειαζόταν να: (i) γίνει μια ολοκληρωμένη ανάλυση των λειτουργικών και μη-λειτουργικών απαιτήσεων; (ii) να χρησιμοποιηθούν νέες τεχνολογίες αλλά και τεχνολογίες ανοιχτού κώδικα (iii) να υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης μεγάλου όγκου οπτικο-ακουστικού υλικού; (iv) να μπορεί να παρέχει μια ομαλή θέαση του οπτικο-ακουστικού υλικού σε όλες τις κατηγορίες χρηστών (v) να υπάρχουν πρόνοιες για την μελλοντική επεκτασιμότητα της πλατφόρμας και (vi) να υποστηρίζει παγκόσμια πρότυπα μεταδεδομένων. Η πλατφόρμα λοιπόν, έχει χτιστεί με τις εξής τεχνολογίες:
(i) HTML5, CSS3, JavaScript στο Frontend,
(ii) Python, Django και Wagtail στο Backend.
(iii) PostgreSQL για την Βάση Δεδομένων και
(iv) έχει χρησιμοποιηθεί το Vimeo μέσω του Vimeo API για την αποθήκευση του οπτικοακουστικού υλικού και για το streaming
Ταυτόχρονα υποστηρίζει τα πρότυπα μεταδεδομένων Dublin Core και EDM για διασύνδεση και διάχυση του υλικού στην πλατφόρμα Europeana.
Φτάνοντας λοιπόν στο σήμερα, πιο πολλή σημασία έχουν τα αποτελέσματα και όχι οι στόχοι που θέσαμε εξ αρχής. Από τον Δεκέμβριο του 2018 που η νέα πλατφόρμα βγήκε στον αέρα, είχαμε σχεδόν 40 χιλιάδες μοναδικούς χρήστες και μισό εκατομμύριο Page Views. Ο μέσος όρος θέασης είναι στα 6 λεπτά και μας έχουν επισκεφθεί σε περισσότερο από 60 χώρες. Όσον αφορά τα δημογραφικά δεδομένα, δεν βλέπουμε ιδιαίτερο διαχωρισμό μεταξύ ανδρών και γυναικών και ηλικιακά έχουμε τραβήξει το ενδιαφέρον σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Το πιο δημοφιλές οπτικό αρχείο αυτή την στιγμή στην πλατφόρμα είναι μια παλιά συνέντευξη του Νίκου Καββαδία με 24,000 views και το πιο δημοφιλές αρχείο ήχου είναι τα Πολεμικά Ανακοινωθέντα του 1974. Τέλος να αναφέρω, ότι ο Ψηφιακός Ηρόδοτος κέρδισε το πρώτο βραβείο στα Digital Marketing Awards 2019, στην κατηγορία Website Transformation.